Tidigare hittade man Grönsakshuset på denna sida. De finns nu på http://gronsakshuset.se/

Frukt och grönt

Att äta mycket frukt och grönsaker, det vet de allra flesta om att det är bra för en. Dock är det inte alla som lyckas äta den mängd som rekommenderas av Livsmedelsverket. Enligt dem bör man äta fem knytnävsstora portioner om dagen, i gram motsvarar det cirka 500 gram för vuxna och 400 gram för barn.

Varför ska vi äta mycket frukt och grönsaker?

Anledningen till att vi ska få i oss minst 500 gram frukt och grönt som vuxna är dels att de är fyllda med näringsämnen och vitaminer som kan vara svåra att få i sig på andra sätt. Sedan så skyddar de även bra mot sjukdomar. Bland annat finns det flertalet studier som visar på att frukt och grönsaker bidrar till att skydda mot olika typer av cancer, högt blodtryck, höga nivåer av det onda kolesterolet LDL i blodet, hjärt- och kärlsjukdom och typ 2-diabetes. 

Få i dig mer frukt och grönt

Om du vet med dig att du slarvar med att få i dig frukt och grönsaker så finns det många smarta tips att ta till. Du kan göra smoothies till exempel som du kan fylla med bär, frukt och grönsaker. Andra smarta tips för att få i dig mer grönt är att ta överblivna grönsaker i kylen och riva eller finhacka dem. Sedan fryser du in dem och tar fram för att ha som bas i grytor eller varför inte i köttfärsåsen? I grytor och pastasåser kan du mixa ner bönor som du sedan inte märker av, men du får i dig alla nyttigheter. Ett tips är annars att skära stavar av grönsaker och dippa, uppskattas av både barn och vuxna!

 

matkasseguide


© 2018 Hedenborgs.se. Alla rättigheter förbehållna.